Al-Arabiya echoes Zionist rhetoric in reporting about al-Aqsa

Al-Akhbar is currently going through a transitional phase whereby the English website is available for Archival purposes only. All new content will be published in Arabic on the main website (www.al-akhbar.com).

Al-Akhbar Management

Israeli security forces walk near Jerusalem's Dome of the Rock mosque in the Al-Aqsa mosque compound, the third holiest site in Islam but also the most sacred place in Judaism on November 5, 2014. AFP/Ahmed Gharabli

By: Zeinab Hawi

Published Thursday, November 6, 2014

It was rather normal for Al-Arabiya news channel to retract its story about the unprecedented closure of al-Aqsa Mosque on October 28. The channel may have thought that the terminology it used would go unnoticed. However, Al-Arabiya later deleted the story from its website after having caused an online backlash for echoing Zionist rhetoric.

In an act further promoting Zionist terminology, the Saudi news channel replaced al-Aqsa Mosque with the “the holy compound,” a term usually reserved for Zionists in their reference to the holy site.

In fact, Israel had closed the mosque following the shooting of hardline Rabbi Yehuda Glick [allegedly] by Palestinian Mutaz Hijazi, with Al-Arabiya reporting the news as, “A right-wing Israeli activist was shot and wounded last night as he left a conference promoting a campaign to permit both Jews and Muslims to pray at the holy compound.”

The channel, hence, adopted the terminology used by Zionists. This caused an angry backlash over social media websites, with activists accusing Al-Arabiya of committing “political and religious treason” by adhering to the “Zionist plan” to Judaize Palestine.

However, after thoroughly reading Al-Arabiya’s report, one would notice that the channel not only resorted to Zionist terms, but framed the story in a manner that reflected the channel’s policy that complies with Zionism. The term “occupation” did not appear, not even by chance, and the channel opted to use “Israeli police” instead. Moreover, the story depicted Jewish hardliners present at al-Aqsa on an equal footing with Palestinians.

The story was hence reported as follows, “the Israeli police closed the Noble Sanctuary… in a rare step aiming to prevent clashes between Muslims and Jews.”

The hardline rabbi who was calling to “open the doors of the Noble Sanctuary for Jews” and promoting “prayers that gather both Muslims and Jews” is for Al-Arabiya a simple “right- wing Israeli activist.”

The scandalous coverage did not stop there; it also “reassured” that the Palestinian shooter – “the sole suspect” in the incident – was shot and killed by a police special force unit at his house in Abu al-Thuri neighborhood in Jerusalem.
Al-Arabiya did not settle for such bias reporting, it also quoted the director of Shaare Zedek Medical Center as saying that the rabbi is in “critical but stable” condition and that he underwent surgery after being shot in the chest and abdomen.

The closure of the al-Aqsa Mosque apparently meant nothing for the Saudi channel. It was more interested in reassuring the public about the health of the injured Zionist and making sure that the shooter “got what he deserved.”

In the end, it is not merely about adopting the Zionist settlers’ policy to change the understanding of the issue and the terminology used to define it, but it is about adopting a process aimed at wiping out the cause of not just a people but an entire nation, which the Saudi channel and its affiliates are slowly paving the way for.

This article is an edited translation from the Arabic Edition.

Comments

Sir = Al-Akbar Team
our strong support and solidarity and we applaud you for this article.
It is time to let the Arab Muslims know of this uk propaganda outlet for the zionist mafia gangs.

We have a FAT file regarding this sewer outlet al arabiya and if you are interested we will share it with you.

we were interested in helping ONE IRAKI CHILD paralysed FOR LIFE - 8 years old. we were informed that alarabiya had a vast readership and as such we sought their help. we were informed "oh the manager/s are in OCCUPIED- our word Arabia call them etc - this cycle was repeated often. they were never in office! or so it was claimed. we made NUMEROUS EXPENSIVE LONG DISTANCE PHONE CALLS but these "parasitic criminals" were never in office and they made us spend vast sums of monies (bear in mind that we had unemployed people in ourgroup not because they were uneducated etc but because of DISCRIMINATION)

al arabiya is shameless thug zionisted slave propaganda outlet and not worthy of PRINTING.

What a great shame is for leaders of an Arab country and their mouthpiece, Al-Arabia, to repeat the Zionist rhetoric. I thought those people were following the cult of a guy called Abdul Wahhab. Never in a million years could I imagine they were Zionist Jews at heart. It is time for people to show them the door. Amen.

Huh. so you've just realized that the custodians of the holy mosques are servants of Israelis?

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><img><h1><h2><h3><h4><h5><h6><blockquote><span><aside>
  • Lines and paragraphs break automatically.

More information about formatting options

^ Back to Top